Blog

Hogyan tehetünk szert motivációra?

2015. november 9. - Szerző: Dr. Buda László

A különböző motiváló erőket az IDŐ dimneziójának segítségével három csoportra lehet osztani

Nemrég járt nálam valaki, aki súlyos szívinfarktus után, a halál széléről hozta vissza magát fél éve, tudatossága erejével, életmódja radikális megváltoztatásával, a testével és a szívével való párbeszéd megtanulásával. Azóta 20 kilót fogyott, fizikai közérzete és hangulata sokat javult.
Hanem aztán, ahogy a szenvedésteli időszak elmúlt, és a változás, a gyógyulás motivációja elhalkult, hősünk egészségi állapotának addigi folyamatos javulása abbamaradt, és bizony kezdtek visszaszivárogni a kilók is. Feltette magának a kérdést: hogyan folytathatná a régebbi fejlődési pályát, ha már nincs olyan nagy kedve tartani a lemondással járó diétákat, és a rendszeres testmozgáshoz sem mindig füllik a foga…
Tényleg, honnan tegyünk szert új motivációra, ha a szenvedés nyomása, a halál közelsége elmúlik, és mi szeretnénk továbbra is benne maradni az intenzív változás áramlatában, vagy legalábbis, elkerülni a visszafejlődést, a jojó-effektust?
Vegyünk szemügyre néhány lehetőséget!


A különböző motiváló erőket az IDŐ dimneziójának segítségével három csoportra lehet osztani, ementén haladjunk végig!


1) A MÚLT FELŐL IRÁNYULÓ MOTIVÁCIÓK


Ezek a TASZÍTÓ erők, mint pl. a halálfélelem, a viszolygás, az undorodás, az elégedetlenség, a bosszúvágy, a csömör, a fájdalom és szenvedés sokféle formája, melyek erős lendületet adnak ahhoz, hogy valamitől távolodjunk.
Ezeket érdemes okosan, tudatossággal használni, mert ha a motivációs készletünk csupa “negatív” élményből áll, hajlamosak leszünk egy ponton elfáradni, fellázadni, olyan “pozitív” élményekbe menekülni (például az önsanyargató diétákat színesítő “falásrohamokba”), melyek végül csak ártanak az ügyünknek.
Ugyanakkor, az elmúlt idők szenvedéseinek szeretetteli felidézése (egy levélíró így fogalmazott: “legyengített pszichés vakcina” beadása magunknak) figyelmeztethet és erőt adhat a visszaesések elkerüléséhez.


2) A JELENRE IRÁNYULÓ MOTIVÁCIÓK


Ezek a PILLANAT ÁTÉLÉSÉNEK ajándékai, melyek lehetővé teszik, hogy különösebb motiváció, szándék, igyekezet nélkül, a folyamatból fakadó pozitív energiák szelét fogjuk a vitorlánkba. Ilyenek lehetnek például:


• megtalálni, ami igazán élvezetes az egészben, tudatosan elmerülni az (egyébként hasznos) tevékenység örömében (például örömteli mozgásformákat találni, táncolni, finom és egészséges ételeket enni, jó társaságban, közösségben lenni stb.)
• ha fáj valami, tudtosan elmerülni az élményben, tökéletesen jelen maradni, sehová nem menekülni, tanulni önmagunk és a fájdalom viszonyáról
• tudatosan befogadni a rendszerességben, a fegyelmezettségben, a kitartásban, az aszkézisban rejlő lelki ajándékokat, élvezni önbecsülésünk erősödését, a határaink feszegetésének és akaraterőnk edzésének végletességében rejlő új lehetőségeket
• megérezni és elmélyíteni a saját testünkkel való kapcsolat felelmelő élményét, fenntartani a kommunikációt önmagunkkal, “remekül szórakozni saját társaságunkban” (ahogy valaki írta: "már előre örül minden szervem, hogy együtt elmegyünk futni!") smile hangulatjel
• ráérezni a radikális változás nagyszerűségére, elmélyíteni magunkban az azzal kapcsolatos őszinte kíváncsiságot, hogy mi mindent tudunk még megváltoztatni önmagunkban és környezetünkben
• megtalálni az inspirációs közeget, azt a fizikai, lelki, szellemi teret, ahol elhihető a változás, a gyógyulás, ahol önmagunk lehetsz, alakoskodás nélkül az esetleges megtorpanásokkal, kétségekkel együtt is, ahol bíznak bennünk, ahol ahol át tudjuk élni a "minden lehetek, mindenre képes vagyok" élményét
• “belelazulni" a folyamatba, elengedni mindenfajta görcsös akarást, megérezni, milyen átadni magunkat egy nagyobb erő sodrásának, elmélyülni abban a gondolatban, hogy minden értünk van, hogy egy mélyebb szinten "hajunk szála sem görbülhet" egyetértésünk nélkül
• tudatosan hálásnak lenni mindazért, ami már most megvan, s ami eddig történt velünk (ahogy valaki írta: “igyekszem mindenért hálásnak lenni, hogy a Jóistennek ne kelljen szívatnia ahhoz, hogy hozzáforduljak…”) smile hangulatjel


3) A JÖVŐ FELÉ IRÁNYULÓ MOTIVÁCIÓK


Ezek a HÚZÓ erők, melyek – vágyaink erejének segítségével – vonzanak minket egy elérendő állapot felé. Amikor ilyen motivációkat használunk, igyekszünk minél élénkebben elképzelni a vágyott állapotot, és akár rendszeresen vizualizálni, felidézni, elménkbe táplálni a megvalósult pozitív jövőt.
Van, aki családjára, szeretteire gondol, arra, hogy mit szeretne még nekik adni. Van, ki az életben megfogalmazott küldetésére fókuszálva nyer erőt, hogy fenntartsa a gyógyulás, a változás folyamatát. Van, akinek az vált be, hogy minden reggel, újra és újra meghozza tudatos, szeretetteli döntését azzal kapcsolatban, hogy hova szeretne eljutni, milyen úton szeretne menni.


ÖSSZEFOGLALVA: a szenvedésből és fájdalomból fakadó motivációs erő mellett (amelyet szerintem valamennyien megtapasztaltunk már – működik, csak időnként kicsit drasztikus) érdemes ráhangolódni a szeretetből, az örömből, a boldogságból, a gyönyörből, a szerelemből, a határok feszegetéséből, az önmagunkkal való barátságos kapcsolatból, a kíváncsiságból, az alkotókedvből, az önbecsülésből, az elengedésből, a nálunk nagyobb erőre való reményteli ráhagyatkozásból fakadó motiváció hullámhosszára is.